ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΛΑΚΟΥ

 

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας – Λύκειο Ελληνίδων Καβάλας – Θρακική Εστία Ν. Καβάλας

 

«Η Ταγαροβρεμέν’ (Σηλυβριά)»

  

Κυριακή 12 Μαΐου 2019

στις 7 το απόγευμα

 

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., το Λύκειο Ελληνίδων και η Θρακική Εστία Καβάλας, παρουσιάζουν την Κυριακή 12 Μαΐου 2019 στις 7 το απόγευμα, στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου την παιδική παράσταση «Η Ταγαροβρεμέν’ (Σηλυβριά)». Πρόκειται για την δραματοποίηση ενός θρακιώτικου παραμυθιού.

Τα λαϊκά παραμύθια της Θράκης αντανακλούν τα ενδιαφέροντα και την ιδιοσυγκρασία των Θρακών και μας προσφέρουν σπάνιες εικόνες από τη συγκρότηση της καθημερινής ζωής στη Θράκη. Τα παραμύθια λέγονταν στη Θράκη σε διάφορες περιστάσεις. Οι γυναίκες τα αφηγούνταν, όταν νυχτέρευαν, όταν δούλευαν στο λανάρισμα των μαλλιών, στο τρίψιμο του καλαμποκιού. Οι μυλωνάδες τα έλεγαν, όταν πήγαιναν οι χωρικοί να αλέσουν το σιτάρι στους νερόμυλους και περίμεναν τη σειρά τους. Οι τσομπάνηδες στα καλύβια τους, οι κυνηγοί, οι τσαγκάρηδες έλεγαν συχνά παραμύθια τολμηρά για να γελάσουν. Οι άντρες στα καφενεία μερικές φορές έλεγαν παραμύθια που διαρκούσαν πολλές βραδιές.

Σχετικά με τις καταγραφές των θρακιώτικων παραμυθιών αξίζει να αναφερθεί ότι  άρχισαν να δημοσιεύονται μόλις στις αρχές του 20ου αιώνα και τεράστια ήταν η συνεισφορά στην καταγραφή παραμυθιών του Πολύδωρου Παπαχριστοδούλου από τις Σαράντα Εκκλησιές της Ανατολικής Θράκης, καθώς και της Ελπινίκης Σταμούλη-Σαραντή από τη Σηλυβρία.

 

Το παραμύθι που επιλέξαμε να δραματοποιήσουμε και να παρουσιάσουμε με την ομάδα του θεατρικού παιχνιδιού του ΛΕΚ, σε συνεργασία με τις αφηγήτριες της Θρακικής Εστίας και τα παιδιά των τμημάτων παραδοσιακών χορών των δυο Συλλόγων είναι η «Ταγαροβρεμέν’» από τη Συληβρία.

 

Ένα βασιλόπουλο, χαμένο στο δάσος, φιλοξενείται από απλούς ανθρώπους του λαού κι όταν οι μοίρες ορίζουν πως το μικρό κορίτσι τους θα γίνει η μελλοντική του γυναίκα, εκείνος αντιστέκεται και προσπαθεί με κάθε τρόπο να αλλάξει το γραμμένο. Πάντα όμως κάτι γίνεται και το κορίτσι τα καταφέρνει να ζήσει, να μεγαλώσει και τελικά να πάρει για άντρα της το βασιλόπουλο.

Μέσα από το λαϊκό αυτό παραμύθι προβάλλουν αξίες και μηνύματα όπως:

  • Η αξία της φιλοξενίας, που προσφέρεται κυρίως από τους απλούς ανθρώπους του λαού.

  • Η αξία της μόρφωσης και η επιθυμία και τα όνειρα των γονιών για ένα καλύτερο μέλλον του παιδιού τους

  • Η χαρά που δίνει ένα παιδί σε μια οικογένεια ή μια άκληρη γυναίκα.

  • Η αγάπη της μητέρας, φυσικής ή ακόμα και θετής, όπως εκφράζεται μέσα από την αγάπη και της γυναίκας του τσομπάνη, της περιβολάρισσας αλλά και της βασίλισσας προς το κοριτσάκι.

  • Η δύναμη της αγάπης που μαλακώνει την καρδιά.

  • Η δύναμη της μοίρας που υπερνικά τα πάντα.

Και όπως συμβαίνει στα περισσότερα παραμύθια, το τέλος είναι πάντα καλό. Είναι φανερή η προσπάθεια των παραμυθάδων να δείξουν ότι πάντα υπάρχει ελπίδα, ότι σε αυτόν τον κόσμο όλα μπορεί να συμβούν, κανείς δεν πρέπει να απογοητεύεται και κανένας δεν είναι μόνος του. Έτσι κι εδώ οι φτωχοί γίνονται πλούσιοι, το άδικο και η κακία τιμωρούνται και η καλοσύνη ανταμείβεται. Ο γάμος και οι χαρές αποτελούν την ευτυχή κατακλείδα, που καταξιώνει την ένωση δύο ανθρώπων και τη διασφάλιση της αρμονίας και της συνέχισης της ζωής.

Στη δική μας δραματοποίηση, όλα αυτά ζωντανεύουν, χωρίς τη χρήση ιδιαίτερων σκηνικών ή αντικειμένων, μέσα από τα λόγια των αφηγητριών αλλά κυρίως μέσα από τις εικόνες που δημιουργούν τα ίδια τα παιδιά με τα σώματά τους ή τους διαλόγους τους, καθώς και με τη βοήθεια της μουσικής που υποβάλλει συναισθήματα και δημιουργεί μια ιδιαίτερα παραμυθένια ατμόσφαιρα. Στην παρουσίαση του ευτυχισμένου τέλους συμβάλλουν τα θρακιώτικα παραδοσιακά τραγούδια και οι χοροί.

 

Τα λαϊκό παραμύθι αποτελεί μια ανεπανάληπτη κληρονομιά που καθρεφτίζει τις ενδότερες ανάγκες και αναζητήσεις της κάθε κοινωνίας. Με την επανάληψή του από στόμα σε στόμα και από γενιά σε γενιά, το παραμύθι γίνεται  πρότυπο συμπεριφοράς και σημείο αναφοράς που συνδέει το παρελθόν με το παρόν. Προσφέρει κάτι σπουδαιότερο από απλή διασκέδαση ενός ακροατηρίου, αφού το παραμύθι κατατάσσεται στα είδη της λογοτεχνίας. 

Λύκειο Ελληνίδων Καβάλας

Θεατρική Διδασκαλία – Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Παπάζογλου, Σμαράγδα Μελαδιανού

Δασκάλα Χορού: Ιωάννα Βασιλειάδου

Ομάδα Θεάτρου ΛΕΚ: Ελένη Λαζαρίδου, Χριστίνα Λατσούδη, Άκης Κουτσούκης, Αγγελίνα Ιωαννίδου, Γιάννης Ιωαννίδης, Αρίσταρχος Ταμανάς, Αντιγόνη Ταμανά, Σωτηρία Τσουλουφίδου, Δροσιά- Ειρήνη Σιώμου, Αναστασία Φεστερίδου, Κων/να Κρυστάλλη, Ερατώ Στογιαννίδου, Ελένη Κιτσουκάκη, Πετρίνα Κιτσουκάκη, Ελένη Αντωνιάδου, Χρήστος Γεωργίου, Δήμητρα Γεωργίου, Βίκυ Κεφαλαδέλη, Ιάσονας Λάλας, Λουκάς Λακιρδακίδης, Ιωάννα Δαδάμη, Ζωή- Όλγα Βερμίσογλου, Χρύσα Αγγελοπούλου, Γρηγόρης Τσακμάκης, Παύλος Σαρόγλου, Αχιλλέας Σαρόγλου, Κορίνα Βικίδου, Βίκυ Μπελέφτα

 

Ομάδα Παραδοσιακών χορών ΛΕΚ: Αγγελίνα Ιωαννίδου, Γιάννης Ιωαννίδης, Αρίσταρχος Ταμανάς, Αντιγόνη Ταμανά, Σωτηρία Τσουλουφίδου, Ελένη Κιτσουκάκη, Πετρίνα Κιτσουκάκη, Βίκυ Κεφαλαδέλη, Ιωάννα Δαδάμη, Γιώργος Παπαγεωργίου, Κων/νος Δαμπαλάς, Νάσος Τσακίρης, Χριστίνα Κριθάρα, Αλίκη Σταμάτη, Αναστασία- Χαριτίνη Γρηγοριάδου, Αγγελική Κοψίδα, Φωτεινή Νικολέτου, Φωτεινή Γεωργιάδου, Ελένη Σαββίδου

 

 

Θρακική Εστία Καβάλας

Αφηγήτριες: Παρθένα Ιωαννίδου, Γεσθημανή Κούφτα

Δασκάλα Χορού: Νίκη Δρομπαλή

 

Ομάδα παραδοσιακών χορών Θρακικής Εστίας: Εμμανουέλα Μήτογλου, Βασιλική Σιδηροπούλου, Άννα-Μαρία Τσακαλιάδη, Βενετία Κουτσογιάννη, Ιωάννα Τζούμα, Βασιλική Ζωγράφου, Μαρία Ναλμπάντη, Χίλτε-Βασιλική Κωνσταντινίδου, Στέλλα Ιώβη, Χαράλαμπος Θαγγόπουλος

 

 

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.